reklama

Nebezpečné vidiny kardinála Vlka

Začiatkom júla uverejnil server idnes.cz interview s hlavou českej katolíckej cirkvi s kardinálom Miroslavom Vlkom. Otec kardinál sa, okrem iných vecí spätých či už s jeho zotrvaním na poste prímasa katolíckej cirkvi aj vo veku vyššom než 75 rokov, so zákonom o majetkovom vyrovnaní medzi cirkvou a Českou republikou, či s postavením rodiny a cirkvi v českej spoločnosti, v závere rozhovoru zaoberal aj témou, ktorá sa najmä z hľadiska svojmu bulvárno-paranoidnému kontextu stáva čoraz populárnejšou. Po dnes „modernej“ kritike multikulturalizmu a všeobecného úpadku morálky a straty identity starej Európe, sa zameral na islam. Konkrétne miesto, postavenie a budúcnosť islamu v Európe a samozrejme v Českej republike. Sú však kardinálove vidiny hrozby a šírenie strachu na mieste? Alebo sú len prirodzeným produktom obvyklej kresťanskej animozity?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (98)
Obrázok blogu

V súčasnosti sa stalo všeobecne akceptovateľným zvykom, že už niet mediálneho výstupu, venovaného kríze katolicizmu v Európe (lebo, ako inak nazvať fakt, že čoraz viac kresťanov síce verí v Boha, ale neverí v cirkev?), ktorý by sa nekončil varovaním čitateľa pred hrozbou islamu. V tomto smere je zarážajúce, že prax viditeľná skôr v malomeštiackej politike stredoeurópskeho geopolitického priestoru sa prenáša aj do oblasti riešenia krízy vlastnej identity. Aj tu sa namiesto riešenia a objektívneho pomenovania vlastných chýb, preferuje útok, obviňovanie a urážanie tých, ktorí vôbec nezodpovedajú za to, že cirkev má v očiach Európanov čoraz negatívnejší obraz.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Inak tomu, žiaľ, nebolo ani v spomínanom a zaujímavom, vo svojom závere emocionálne nezvládnutom rozhovore s kardinálom Vlkom. Predovšetkým na konci interview otec kardinál svojimi vyjadreniami namieril kritiku vlastných chýb (myslím tým hriechy samotných predstaviteľov katolíckej cirkvi) na islam a opätovne ho označil za najhorúcejšiu hrozbu pokojnej budúcnosti Európy. Nehľadiac už na tak významný fakt, že sa svojou odpoveďou odklonil od položenej otázky. Však posúďte, ako kardinál Vlk reagoval na otázku: Nestráca Európa svoje tradičné hodnoty aj kvôli prisťahovalectvu a ideológii multikulturalizmu? Niektoré západné štáty idú tak ďaleko, že sa samé a dobrovoľne vzdávajú svojich tradičných zvyklostí, aby neurážali imigrantov.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázka síce principiálne sugestívna, ale oproti odpovedi Miroslava Vlka nijako výnimočne prekvapujúca. Veď o kríze hodnôt, postupnej strate morálky a starnutí a v podstate vymieraní Európy si už doslova štebotajú vrabce na strechách. Nik, vrátane cirkevných hodnostárov, ktorých by, podľa mňa mal trápiť úpadok viery a strata dôvery cirkvi v očiach veriacich, sa nevenuje riešeniu symptómov a príčin tohto stavu. Každý hľadá vinu inde, varuje a hrozí islamom, ako tým, ktorí „vás zničí“, ak sa nevrátite späť do „starých koľají“. V rovnakom duchu sa nesie aj odpoveď kardinála Vlka.  

Tá isto nezapadne prachom. A pravdepodobne sa stane hojne citovanou a to najmä v prostredí výstupov tlačených médií a nespočetných serverov, ktoré sa rady hrdia svojou politickou nekorektnosťou, prezentujúc vlastnú viac než pochybnú morálnu povýšenosť nad inými ľavicovo-liberálnymi „strachopudmi“. Koniec koncov však prezentujúcich vlastnú intelektuálnu obmedzenosť a nechuť po poznaní pravdy. Čo je na tomto prekvapujúce, alebo skôr donedávna bolo prekvapujúcim je postoj vysokých cirkevných predstaviteľov. Obvykle sa, najmä v duchu odkazu pápeža Jána Pavla II. a jeho snáh o zmiernenie animozít medzi ľuďmi plynúcich primárne z neznalosti, intolerancie a absencie ochoty porozumieť, snažili o zmierlivejší prístup k hodnoteniu učenia islamu, než je ten, ktorý dominoval v období pred II. Vatikánskym koncilom. Po roku 2005 je v tomto smere situácia diametrálne odlišná. Odporcovia zmierenia získali nový impulz a čoraz častejšie verejne šíria vlastné často viac než pochybné vidiny. Azda aj z dôvodu temno-stredovekej dogmatiky, ktorú prezentuje pápež Benedikt XVI., sa aj vo vyjadreniach vysokých predstaviteľov katolíckej cirkvi postupne presadzujú vyjadrenia preferujúce huntingtonovské halucinácie budúcnosti konfliktu, postavené najmä na báze strachu. Pre tých, ktorí doposiaľ nemali možnosť oboznámiť sa s jeho vyjadreniami, hľa jeho pohľad na hrozby multikulturalizmu, ako ich vidí otec kardinál... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hrozí nám nebezpečenstvo islamu. Islam je iná kultúra a existuje v ňom úzke spojenie náboženstva a štátu. To, čo kresťanstvo po páde Rímskej ríše prinieslo, je oddelenie svetskej sféry a sféry cirkevnej a toto muslimovia vidia inak, pretože za sebou nemali európsky vývoj.“ 

Kardinál Vlk definoval hrozbu. Jasne, striktne, nekompromisne. Tak ako to robia mnohí, ktorí skrývajú vlastné chyby za tie susedove. Československý neokonzervatívci mu isto iste tlieskajú spolu s mnohými neofašistami, ktorí vždy radi vidia to zlé vo všetko inom len nie v sebe. Slová kardinála Vlka však majú jeden kategorický problém. Väčšina jeho argumentov je postavená na, povedzme „pieskových nohách“. Stačí si jeho odpoveď rozobrať vetu po vete.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V úvode striktne hovorí o hrozbe islamu. Nedokazuje, prečo ňou je a ako k tomuto vyjadreniu dospel. Nemusí...?! Je predsa kardinál a teda už len krôčik od neomylnosti, ktorou od roku 1870 vďaka paranoji pápeža Pia IX. disponujú jeho nasledovníci. Na druhej strane identifikuje islam ako inú kultúru a vyčíta mu prílišné spojenie so štátom. Prečo? Opäť bez dôkazov. Zabúda, alebo nechce akceptovať, že islam je tým istým učením Božím ako pred tým učenie, ktoré ľudstvu sprostredkovávali proroci. Islam je tým istým akým bol za Abraháma, Mojžiša, Jána Krstiteľa či Ježiša. Tí všetci učili, šírili Božie zákony a muslimovia nechcú nič viac, než nasledovať ich učenie. Islam tak ako kresťanstvo je univerzálne. Nie je späté s jednou kultúrou, národom či regiónom. Marseillský muftí Soheib Bencheikh sa svojho času o islame vyjadril, že je polygamný a počas svojej prítomnosti sa „oženil už s arabskou, perzskou, tureckou a indickou kultúrou, dnes môže na viac požiadať o ruku aj laickú (sekulárnu) kultúru“  

A v neposlednom rade si, ako väčšina nemuslimov pletie vnútornú štruktúru islamu s kresťanskou hierarchiou. V islame neexistuje cirkev. Azda o tomto fakte otec kardinál nevie? Ak by vedel nemohol by tvrdiť, že islam je hrozbou i preto, že neprešiel európskym vývojom oddelenia cirkvi od štátu. V islame, resp. v islamskom štáte nie je čo oddeľovať. Alebo má kardinál Vlk recept ako oddeliť islamské hodnoty akými sú solidarita, spravodlivosť, pravdovravnosť a morálka od politiky? A či mu prekáža, že je politika a bežný život muslimov podriadený týmto hodnotám?  

Možno práve v tom, že kresťania sa vzdali morálky a odmietli pomoc „strážneho psa“ etiky cirkev je jedna z príčin súčasného úpadku, pred ktorým kardinál Vlk a jeho nasledovníci z rôznych konzervatívnych inštitútov varujú. Tou hrozbou ale isto nie je islam, ktorý len poukazuje na to, že dodržiavanie Božích zákonom má zmysel aj v 21. storočí. A čo vidiny kardinála Vlka? Tie isto nevyriešia problém Európy, ale skôr posilnia rastúcu islamofóbiu, ktorá na strom kontinente pomaly nahrádza antisemitizmus 19. a 20. storočia.

Jozef Lenč

Jozef Lenč

Bloger 
  • Počet článkov:  95
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V duchu citátu "Sú si rovní tí, ktorí vedia, s tými, ktorí nevedia?To však si uvedomia len tí, ktorí rozumom sú nadaní."(39:9) .. snažím rozšíriť poznanie. Zoznam autorových rubrík:  PalestínaO islamePostrehOsobnosti islamuSlovenská i svetová politikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu