reklama

Rovnoprávnosť v islame

Islam je náboženstvom vojny.! Islam diskriminuje ženy, deti.! Takéto a podobné prirovnania sú bežnou súčasťou argumentácie nejedného z nemuslimov, ale aj tých, ktorí sa z rôznych viac či menej subjektívnych príčin rozhodli vzdať sa príslušnosti islamskej komunite. Je islam taký ako nám ho prezentujú? Nabáda Korán či sunna proroka Muhammada k nenávisti a diskriminácii? Zopár nasledujúcich hadísov Posla Božieho možno predstaví islam v jeho, pre mnohých, neznámej podobe.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Hadísy tvoria neoddeliteľnú časť učenia islamu. Práve sunna (arabské pomenovanie pre tradíciu proroka Muhammada), ktorej súčasťou sú aj spomínané hadísy, sa zvyčajne používa pre označenie majoritnej časti muslimskej obce. Nasledujúce riadky majú snahu v krátkosti priblížiť časť sunny a základné determinanty vnímania rovnoprávnosti v učení islamu.  

Anás často spomínal, že počul, ak Posol Boží (saws) povedal:„Počúvajte a buďte poslušní, aj kdeby bol vládcom nad vami ustanovený habešský otrok s hlavou ako hrozienko, ak tento plní ustanovenia Vznešeného Boha.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poučením z tohto hadísu je, že nabáda všetkých muslimov, aby „poslúchali“ vládcu (v demokracii exekutívu i legislatívu) bez ohľadu na pôvod, rasu, vzhľad a či pohlavie. Dôležitým aspektom je aby zvolený (menovaný) zástupca bol dobrým muslimom. Dôvodom je fakt, že islam bol zoslaný všetkým ľuďom, nečiniac rozdiely a či kohokoľvek zvýhodňovať. Uvedený hadís vyzýva muslimov, aby rešpektovali svojich „vládcov“, ale len v tom prípade ak sa títo neodklonia svojim konaním a správaním od morálno-etického učenia islamu. V demokracii založenej na princípoch islamu sa tak legitimita „vládcov“ odvodzuje od občana, a podobne ako človek je podriadená Bohu, „stelesnenému“ v podobe zákonov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od Ibn Umara, ktorý počul ako Posol Boží (saws) neraz opakoval, sa dozvedáme, že:„Každý z vás je pastierom a každý z vás má zodpovednosť za svoje stádo. Vládca je pastierom občanov, zodpovedným za svoje stádo. Muž je pastierom svojej rodiny, zodpovedným za svoje stádo, a žena je pastierka, zodpovedná v dome svojho manžela. Sluha je pastierom majetku svojho pána, zodpovedným za svoje stádo, a muž je tiež pastierom majetku svojho otca, zodpovedným za svoje stádo. A tak je každý z vás zodpovedným pastierom.“

Hadís, v prvom rade, poukazuje na to, ako Boh prerozdelil medzi muslimami povinnosti. Každý z muslim či muslimka nesie podiel osobnej zodpovednosti (vládca za „svoj“ ľud, muž za rodinu, žena za domov, sluha za majetok svojho pána atď.). Muslimovia by si mali uvedomovať dôležitosť svojich povinností v rámci muslimské spoločnosti a v neposlednom rade aj svojej rodiny, ktorú by v žiadnom prípade nemali zanedbávať. Boh stanovil každému človeku miesto v spoločnosti a úlohy. A napriek ich rôznorodosti, miery významu či zložitosti, neučinil nikoho nadradeným nad iného. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Abú Hurajra spomínal, že počul Posla Božieho (saws), ako hovoril:„Najlepšími veriacimi v islame sú tí, ktorí majú najlepšie správanie, a najlepšími z vás sú tí, ktorí sa dobre správajú ku svojim manželkám.“ 

Ako je na prvý pohľad zreteľné hadís hovorí o tom, aké dôležité postavenie, význam má dobré chovanie v islamu. Podnecuje muslimov – predovšetkým mužov, manželov, aby boli k svojim manželkám láskaví, nikdy im neubližovali, aby k nim boli zhovievaví a tolerovali ich prípadné chyby. 

Abdulláh ibn cAmr rozprával, že Posol Boží (saws) povedal:„Kto nie je milosrdný k mladým a ani nerešpektuje starých medzi muslimami, nepatrí k nám.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na prvom mieste je výzva Proroka Muhammada muslimom k súcitu a milosrdenstvu k mladým a ich chybám a súčasne podnecuje k rešpektu a k úcte starých ľudí. Islam a učenie Proroka (saws) jednoznačne pobáda k všeobecnej tolerancii medzi jednotlivými generáciami. Odmieta nezmyselnú tvrdosť vo výchove, nezáujem o myšlienky a názory nie len staršej generácie ale aj mladých. Jednota a sila islamskej ummy spočíva predovšetkým na vzájomnej spolupráci, solidarite rešpekte a tolerancii. 

Prorok Muhammad (saws) si uvedomoval rôznorodosť ľudských bytostí. Tak v prípade muža a ženy alebo rás, národov. Jednotlivých spoločenských „tried“ počnúc boháčom a končiac jeho sluhom, poprípade otrokom. A tak ako to Boh zoslal v Koráne (a predtým v Tóre a Evanjeliu) napriek tejto rôznorodosti a inakosti sú si ľudia rovní. Nik nie je nadradený. Nik nemá právo ubližovať. Neoprávňuje ho k tomu ani jeho sila, bohatstvo či intelekt. Kto však napriek tomu koná v rozpore s Božími nariadeniami, nepatrí medzi spravodlivých a za svoje konanie sa bude zodpovedať.

Jozef Lenč

Jozef Lenč

Bloger 
  • Počet článkov:  95
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V duchu citátu "Sú si rovní tí, ktorí vedia, s tými, ktorí nevedia?To však si uvedomia len tí, ktorí rozumom sú nadaní."(39:9) .. snažím rozšíriť poznanie. Zoznam autorových rubrík:  PalestínaO islamePostrehOsobnosti islamuSlovenská i svetová politikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu